Thursday 14 July 2011

Hidup Macam Dalam Game Super Mario

Assalamualaikum and hai!

Hari Kelab and Persatuan INTEC(betul ke nama event ni??huhu) baru je berakhir. And, guess what? Kelab PEERS INTEC dapat quite a lot ahli kelab baru. Around 100+..and hopefully, semua ahli ni, aktif2 kan lah diri untuk join semua aktiviti yang PEERS or aktiviti yang HJH ALUYAH yang anjurkan. Bukan apa, semua aktiviti tu, bagi banyak faedah. Daripada kita leka dengan kehidupan duniawi, better kita isi diri kita dengan sesuatu yang bagi manfaat untuk kemudian hari.hee...




OK. Hari ni saya nak cite sal Super Mario. And how our life do resembles Mario. Rasanya semua orang pernah main Super Mario. Game ni femes sejak dari kemunculan PS versi Tape. Err..taktau lah apa yang orang panggil benda alah tu. Tapi zaman saya kecik2, game tape ni sangat femes. Selalu main game Mario ni dengan jiran. Old days memang best. Huhu..

Super Mario ni pasal plumber yang nak selamatkan creature2 yang hidup dalam cendawan daripada serangan Kekura gergasi. Hahaha. Cliche kan? Macam dalam cerita. Tapi apa yang buatkan saya teringin nak samakan si kecik Mario dengan hidup kita adalah perjalanan hidup kita ni pantas. Sama macam dalam game.


Mario ni selalu je jalan laju. Nampak je kotak, terus lompat and pecahkan kotak tu. Kalau lucky, dapat cendawan. Dapat cendawan, mesti akan membesar. Samalah dengan hidup kita. Dalam hidup kita, kita mesti nak berjalan laju ke depan. Kejar segala peluang sambil menuju ke masa depan. Tapi kita taktahu apa yang ada kat depan. Nampak aje pintu peluang, kita akan cuba masuk and explore. Kalau kita bersungguh-sungguh, gerenti dapat hasil yang kita nak. (samalah macam Mario dapat cendawan) Kita akan jadi matang in the process of chasing opportunity in life.


Akan tetapi. Mario ni kadang-kadang leka. Kalau tak perasan ada lubang trap, mesti dia akan jatuh. And ONE LIFE IS GONE. BUT THERE'S ANOTHER LIFE TO BE USED. Okay. Kat sini, boleh digambarkan bila kita ada masalah and kita terjebak dengan masalah, it doesn't have to be the end of your world. There's always second chance to start over. And this cycle will continues until the day we leave the Earth for good. So, selagi masih ada nyawa, selagi kita masih bernafas, it's not wrong to ever try again  whenever we failed. keep going and fight for your eternal happiness. Happiness is subjective. Do explore your own meaning of happiness.

And finally, after Mario berjuang sehabis mungkin, Kekura gergasi dapat dikalahkan. And creature yang hidup dalam cendawan selamat. Tapi game ni tak pernah habis. Sebab akan ada edisi lain akan menyusul. This is the point where all obstacles that we've been done through will paid off. Bila kita dah selalu bersusah dalam berusaha dalam hidup, there will be one brief second that we will think back all the things that kita dah lalui. How many tears and blood are shed during the process. And the reward never disappoint us. Kita akan rasa puas hati. Tapi kepuasan tu tak akan jadi lengkap. Tanpa usaha yang berterusan. Success is a journey. Not a destination. But in Mario it is a destination. Eh. termerapu pulak. Huhu..whatever i've said just now is just for fun. If you literally read this entry until this word, thanks a lot! Just sharing my thoughts with you.

Message for the day : Don't give up just because you didn't get what you want.

Posted by : Didi.

3 comments:

Unknown said...

haha.... btul sangat2..

Zaiti Shaari said...

inspiring betei entri ni. bagus dibace ketika down di pagi hari. isk isk T.T

evan said...

dalam maksudnya!!!