Sunday 25 September 2011

SEBUAH JAWAPAN

Selalunya, sedang kita ceria, gembira ketawa terbahak bahak, bersuka ria bermain, sambil diulik bayu shah alam dan dipayungi awan meredup sang suria, tiba tiba titis titis hujan mngubah mood kita. Kita mmepersoalkan kejadian alam ini. Maka kita duduk memencilkan diri dan bertanya kenapa turun nya hujan sedangkan aku sedang ingin terus bermain..mengapa

Dan, lebih parah siap siap dah tukar baju tiba tiba hujan berhenti, macam hampeh kan hujan ini. Lagi kita memporsoalkan kejadian ini. Namun, sedar tak sedar, rupa rupa nya dihujung sana terhidang pemandangan pelangi yang mendamaikan mata memandang. Akhirnya itulah jawapan tebaik untuk perosalan kita tadi. Setiap perancangna-Nya ada hikmah yang tersembunyi.


Dulu, saya juga tertnaya tanya, mengapa kta perlu memilih haluan masing-masing? Berpisah dengan keluarag, berjauhan dengan rakan sekolah, berenggan dengan teman sejati waktu dulu, kenapa saya perlu hadirkan diri di sini. Setelah beberapa seketika mencari cari, akhirnya saya temuan jawapan itu. Mengapa?


Kerana di sini, hari ini dan detik ini, ada sesuatu yang lebih menarik utnuk saya alami dan rasai. Rupanya ada, saya masih ada keluarga dan rakan di sini, a new one. Kita berada di sini kerana kita ditaktdirkan. Soal kawan dan keluarag, mereka yang tinggal dengan saya hari ini, kami berkongsi bumbung, tangki, tangga, air, bekalan elektrik dan segalanya bersama, kerana kami ada sebuah keluarga.

Indahnya kitaran hidup ini, disebalik pengorbanan itu, ada sesuatu yang lebih bermakana. Benarlah pepatah melayu, malu bertanya sesat jalan. Hah? :)



Kita adalah sekeluarga. Haragilah mereka tersayang :)

No comments: